lunes, 6 de junio de 2011

H.uentedé (Llébana) - Torre de las Coteras Roḥas

8 de Mayu de 2011

Track: H.uentedé (Llébana) - Torre de las Coteras Roḥas



Nun se nin como nin cuando, decidimos qu'había que facer dalgo potente en Picos, así que, como siempre fue falálo con Fernan, mirar feches, y decidir un ataque a los Picos de Santana dende la llocalidá cántabra de H.uentedé.

L'acesu dende Xixón a H.uentedé, ye llarguísimu asína qu'avereme'l día anterior hasta Colombres, pola autovía'l Cantábricu y llueu la N-634, hasta aportar a esti pueblu del conceyu de Ribadeva, onde Fernan tien un apartamentu nel que dempués de tomar unes cerveces con él ya Iker, pernoctamos y al día siguiente madrugaremos pa salir de Colombres bien ceo.


Salimos de H.uentedé nel conceyu de Camaleñu (1086 ms)

Ye de nueche inda, cuando arrancamos de Colombres pola As-344, en direición Panes, pasando enantes polos pueblos de San Juan, Villanueva y Andinas pertenecientes a Ribadeva y por Narganes y Sieḥo de Peñamellera Baxa.

De Panes garraremos la N-621, que nos llevará pol desfiladeru del ríu Deva, y que personalmente fadráme conocer pueblos cántabros como La Hermida, Potes, Espinama (onde algamamos un sitín abiertu pa desayunar) y finalmente H.uentedé.


Vamos ganando altor pol senderu del Hacheru

Son pocu más de les 8 en H.uentedé y preparámonos nel parking, pa tolo que pudiera acontecer, demientres miramos l'ablucante muria, pela que xube'l teleféricu, a la gueta del primer oxetivu del día, facer el senderu del Hacheru, que n'envueltes dexarános na caseta del Cable.

Pa garralu bien, averámonos a una viesca a la nuesa manzorga, y compartiremos con dellos montañeros más, parte de la sienda, hasta qu'ésta sepártase empobinándose hacia la canal de la enduda, la cual conoceremos de primer man a la baxada de la nuesa actividá.


En grandes envueltes vamos averándonos al muru del cable

Nel nuesu casu, la sienda tomará sen hacia la mandrecha, col envís de facer una envuelta pergrande, pasando per delantre d'una vieya caseta, y llibrando un paredón, hasta que nel pasu más espuestu del senderu, camudaremos el sen, pa dirixinos nun tramu de balcones, pembaxo del cable'l teleféricu.

Que más pudiera dicir d'esti senderu,... pues namái, que paecióme preciosu. Nun tien preciu, poder alcontrar nuna muria, un requexu tras otru requexu, pa siguir avanzando y superando unos 800 ms de desnivel en 1 h y 45 minutinos.


Embaxo'l cable, colos robezos como compaña

Simplemente, esfrutamos como nunca de cada pasu que dimos y ye que fízose de lo más sele, dir superando'l desnivel, poro nun pescancio mui bien, que pue llevar a un montañeru a xubíse a un trastu pa llibrar parte y puede que la más guapa, de lo que rialmente ye la ruta. Fernan, tenía en mente dende cuantayá facer l'Hacheru, asína que nel cable, paecióme que taba más que satisfechu pasara lo que pasara nes prósimes hores.


Xubiendo del Cable a la Ḥorcadina Covarrobres

Lo que foi pasando ye qu'entamamos con varies capes de ropa, que llueu fuimos quitando na xubida, y magar de salir al Cable, sentimos bien nidiu, cual podría ser el mayor problema del día, el vientu fríu qu'azotaba nes altures. Y ye que, demientres caleyamos protexíos poles parés d'altes peñes como la Olvidada o Vieḥa, nun tuviemos mayor problema, pero aún así, no alto xixilaba l'amenaza de fuertes vientos.


Pasando pola Vueltona p'arrimanos sele al muru de Ḥorcaos Roḥos-Santana

El nuesu andar, llevónos per un camín (casi paez una autopista), que nós fizo dir protexíos pola Sierruca hasta la ḥorcadina Covarrobres, au sal otra pista hacia los puertos d'Áliva, anque la nuesa, llevaríanos pegaos a les parés de peña Olvidada hasta la Vueltona. Hasta equí, l'ascensu ye sele y rectu, pero darréu, vamos alcontrar aparte del pedreru típicu de Picos, una cantidá pergrande de ñeve, pa la dómina del añu na que tamos.


Averamientu al colláu de la Canalona

Ensín muncha dificultá, vamos dir avanzando a bon pasu, llevando a unos cuantos montañeros más, como foron unos collacios cántabros, que taben faciendo les sos primeres incursiones pel territoriu xabaz de Picos. Como nun teníen mui nidiu, cual yera'l so oxetivu, ufrecímos-yos venir con nós, y aceptaron de bon tastu, dándonos una bona compaña, a Iker, Fernan y yo.


Descansando un pocu mientres Fernan sigue al so ritmu incansable

Son les 11 y media de la mañana pasaes, y aportamos xusto al puntu, onde'l camín dixébrase en dos opciones: xubida hacia cabaña Verónica (manzorga) y xubida al colláu de la Canalona (mandrecha). Nós, tenemos la intención de xubir a los Picos de Santana, asína que ponémonos a ascender penriba la ñeve pola Canalona, y lo qu'oyemos pa la so fín, nun espierta mui bones sensaciones en mi.


La ñeve entama a ser una protagonista mui seria na Canalona

Nos altos, paez que la furia del vientu ye descontrolada, y nun presta res, sentir el so ruxir escontra les parés de roca. Paez talamente, que ta con ganes d'esculpir nueves formes na roca de la Torre de las Coteras Roḥas (mandrecha) y de los Picos de Santana (manzorga).

Xubimos fuerte, adelantando a otros montañeros, hasta una roca grande, onde descansamos, y vemos que la pendiente tórnase más pindia, sumándose-y tamién, que la ñeve paez más dura al pisar. Poro, decidimos poner los crampones, teniendo qu'abandonar la xera los collacios montañeses al nun llevalos.


Apretando fuerte pa facer buelga na Canalona

Despedímonos d'ellos y mientres baxen caleyando pela ñeve, pa xintar el bocata en cabaña Verónica, vamos ponenos a xubir otra vuelta, hacia una especie d'huracán, que tenemos unos cuantos metros más arriba.

Pemeque, nómase efeutu Venturi, al encaxonamientu del vientu nun pasu estrechu, faciéndose esti más rápidu, y eso mesmu sofrimos nel retorcíu final de la Canalona, faciéndonos nun poder dar nin un pasu, sin que te lleváse ensín control hacia arriba.


Picos de Santana y aguḥa la Canalona y Torres de las Coteras Roḥas

La verdá, ye que si fuera por mi, dábame la vuelta, pero Fernan, que sabía como yera'l colláu, adelantónos, y púsose a la tiesta, pa xubir casi esnalando. Ye lo que tien conocer un llugar, a sabiendes de que nun había cortáu peligrosu al final de la canal, tiramos con confianza tres d'él arribando a los 2450 ms del Colláu la Canalona.


Xubiendo a la Torre de las Coteras Roḥas con peña Vieḥa detrás

Que descansu foi aportar al colláu, paez que'l vientu nun yera tan furiosu, y pudimos apartanos de la boca de la canal, pa protexenos pola torre de las Coteras Roḥas, la cual pola so cara norte, nun supuso dificultá nenguna, pa xubila en 5 minutos.


Torre de las Coteras Roḥas (2501 ms)

Aún así, l'ascensión ficímosla con munchu curiáu, y cuando asomamos el focicu nel cumal de 2501 ms, casi tuviemos que facelo, sentaos ya que'l vientu azotaba con ganes.

Les vistes dende esti cumal, dícen que son mui prestoses, pero nós, tan solo pudimos acolumbrar parte de lo que ya víamos na xubida, Peña Vieḥa, Picos de Santana, Aguḥes de la Canalona y Bustamante, too ello pente un pasar de ñubes a toa velocidá.

Entainamos la baxada col envís, de cruciar el colláu de nueu y alcontrar un refuxu del vientu nel otru llau, onde poder xintar ya que ya que ye la 1 la tarde y hai ganes de picar daqué. Anque xusto enantes, na baxada tuvimos un pocu de circu, con Fernan corriendo pela ñeve detrás de la gorra, la cual emburriada pol vientu, perdíose na baxada hacia Las Morteras, ensín capacidá de rescate.


Baxando al colláu de Santana de nueu

Pa cuando acabamos de xintar, yo personalmente ya tenía na tiesta, nun intentar más cimes nestes condiciones, ya que sabía de bona tinta, qu'una de les cumes de Santana yera aérea, y pa solo poder facer la otra, nun me pagaba la pena arriesgase.

Nin 30 segundos tuviemos d'alderique pa ver que camentábemos lo mesmu los tres, y a ello animónos sobremanera, pasar un fríu tremendu a la hora de meter dalgo pal cuerpu.


Pasándoles un pelín putes por mor de la fuercia'l vientu

Asína que tocaba pasar de nueu pol infiernu de la parte final de la Canalona y esta vegada diba ser col vientu de frente, puxando de cara envede per detrás. Nun quedaba otra que parapetase con guantes, goretex, gorru, capucha, piolé y crampones pa baxar con seguridá.

Fernan ya Iker, baxaron aína, pero a mi al dir l'últimu del grupu, tocóme pasalo mal, por mor, de raches de vientu fortísimu, que nun me dexaben dar nin un pasu, y amenazáben con azotame contra les parés xelaes. Nun me quedó otra que tirame unos minutinos, sentáu y agarráu al piolé claváu na ñeve, a la espera de qu'amainase dalgo.


Baxando más sele cola aguḥa Bustamante enfrente

Finalmente, llogré salir d'ellí, y meteme nuna fastera más tranquila de la baxada hasta topáme colos collacios que m'entrugaron que me pasara, y nun yera a oyer lo que me decíen, porque inda tenía'l ruiu de la capucha azotada pol vientu nes oreyes.

Nun foi un ratín mui agradable,... pero menos mal, qu'al dir ganando la pista que vien de Cabaña Verónica y Ḥorcaos Roḥos, ya'l sol asomó un ratín y pudimos calecer ya inclusu quitar dalgo de ropa, pa baxar otra vegada poles parés que bordeen el H.oyo Sin Tierra.


Tornamos so los nuesos pasos hacia'l Cable

Tol baxar foi esáutamente igual que la xubida, pola Vueltona, hasta qu'aportamos a los Pozos de la Llorza, lo cuales preferimos visitar envede arrodialos, empobinándonos poquín a pocu al entamu de lo que sería, la baxada final a H.uentedé, la canal de la Ḥenduda.


Desviámonos pelos Pozos de la Llorza

Aportamos a la so boca, y magar de baxar echando un vistazu a picos tan impresionantes como Torre d'Altaiz, Madeḥuno, Tiros Tirso, Torre Blanca,... tócanos centranos en descansar al solín nun ḥou a la entrada de la canal, onde acabaremos el bocata que dexáremos a medies pol friu nel colláu de la Canalona.


Entamu de l'ablucante canal de la Ḥenduda

Son les 3:45 de la tarde y llevamos de ruta más 7 hores, poro tar cansaos, nun ye nenguna disculpa, pa nun baxar esta canal bien sollertes, ya qu'a pesar de la so ablucante puesta n'escena, con un corte pente altísimes parés, nun tamos pa dexanos impresionar y debemos mirar más pal suelu que pa l'altor que nos estrapalla a cada pasu que damos.


Pente les sos altísimes parés

Digo esto, porque la cantidá de piedres sueltes qu'hai en tol percorríu, ye peligrosu y hai que tar espiertu a la hora de poner cada pie, nun vaya ser que faigamos escorrer una piedra y acabe de regalu na tiesta de dalgún compañeru o de dalgún grupu de montañeros más abaxo.


Resalte pelín fastidiáu

Polo demás, ye una canal disfrutona, qu'al tar tan peliaguda pola roca descompuesta, faísenos una baxada más corta, que si fuera quiciás una canal más abierta y pesada.

Amás, tien l'amabilidá de regalanos un resalte con destrepe, que supongo faíse más fácil pa xubir, aupándose nuna cuerda, que pa baxar que ties que confíar más nella de lo que nos prestaría defechu.


Vemos la lluz al final

Esti resalte, ya va coincidir casi, cola apertura d'esti canalón onde la pallabra estrechez toma un nueu significáu, y nel que veremos la lluz al final del camín, al empar que H.uentedé apaecerá embaxo los nuesos pies una vegada más.


Salimos de la Ḥenduda con H.uentedé embaxo nuesa

Ensín parar muncho más, saldremos de la Ḥenduda, y pa sorpresa toparémonos, nel empate cola senda'l Hacheru, colos collacios cántabros, a los cuales diéramos información sol senderu, pa que nun ficiesen otra vegada esta canal, ya qu'ellos sí xubieran per ella.


Baxando a H.uentedé ensín prises

Dempués de contar les esperiencies de cáun, aportamos a los praos que nos dexen nel aparcaderu de H.uentedé, onde mudámonos, pa tar dalgo más cómodos, y garramos los coches hasta Espinama, pa tomar una cerveza toos xuntos, enantes de salir del too d'esa rialidá alternativa que ye Picos.


Semeya del grupu astur-eusko-cántabru

La otra rialidá, la que nun queremos tener de frente, taba a unos cuantos kilómetros de carretera revirada hasta Colombres, y a unos munchos kilómetros más d'autovía hasta Xixón.

Finalmente, la ruta tuvo una duración de 8 hores y 45 minutos, nos que percorrimos unos 16,7 kms y superamos un desnivel acumuláu de 1642 ms, pa nun poder cumplir los oxetivos cimeros (Picos de Santana), y quedanos cola Torre de las Coteras Roḥas y más ganas de volver a Picos, como oxetivos secundarios.


Camudando'l Camín nel colláu de la Canalona

Nesti rutón, quedámonos con un oxetivu secundariu como foi: Torre de las Coteras Roḥas (2501 ms)

Ver progresos en: Retos montañeros

7 comentarios:

  1. Llébana asturiana. Pola reaxuntanza de les dos Asturies. Asturia d'Uviéu y Asturia de Santiyana.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Fuck you, panasturianista cateto. No toquéis el territorio que va más allá de Unquera, bastante hicísteis al robarnos el territorio del mazo. Poneos a estudiar u otra cosa más productiva, y dejad de perder el tiempo con tonterías.

      Eliminar
  2. Microclima especial en la canal semejante a los huracanes del Caribe.
    Visto ya desde lejos, lo mejor que pudimos hacer fue una retirada a tiempo.
    Saludos a los cántabros si leen la entrada.
    El Picu espera.

    ResponderEliminar
  3. Muy buenas Berto por fin logre dar contigo.Soy Juan uno de los cantabros que acarreasteis por los picos(lo vuestro si que tiene merito)muy guapo el blog y muy buenas las rutas son una pasada.
    Aqui te dejo la direccion de mi blog"porlastierrasdecorocota.blogspot.com"tienes que ponerlo en la barra de direccion porque no se que pasa que los buscadores no lo encuentran,espero que te guste.
    Solo daros las gracias pues sin vosotros quiza estuvieramos aun dando vueltas buscando cabaña Veronica.
    Seria una pasada poder quedar algun dia mas con vosotros ya que buena gente como vosotros poca,con vosotros se coge mas aficion.GRACIAS.

    ResponderEliminar
  4. Que tal Juan??

    Ya te tengo pillao'l blog, así que tamos en contactu pa quedar cuando nos acerquemos a dalguna ruta que vos pueda venir bien.

    Un saludu

    ResponderEliminar
  5. ¿nun seria Coteras roxas? Como los H.orcaos Roxos y non Roh.os....
    Creo
    Saludinos

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Pues voi date la razón si señor... restolando per ehí, alcontré nel nomenclator de la Academia la Llingua los H.orcaos Roxos... tengo de camudar topónimos.

      Un saludu

      Eliminar