jueves, 20 de enero de 2011

Viña (Cangues d'Onís) - Mofrechu - Benzúa - Rales (Llanes)

26 d'Avientu de 2010

Track: Viña (Cangues d'Onís) - Mofrechu - Benzúa - Rales (Llanes)



Afayaivos al primer episodiu de llocura montañera by Berto and company. Si dalgún día dígovos, que toi de vacas y tengo na tiesta dalguna travesía, ruta o ascensión p'aprovechar el tiempu, fuxir de mi como si fuera'l degorriu, jeje. Si dalgún aventáu apúntase, pue llegar a facer una ruta de 9 hores y media nel domingu con menos lluz de tol añu, jaja. Pangua sábelo bien.

Asína pues, llevantámonos un domingu a les 6:30 hores dempués de les fartures navidiegues, métome un ducháu rápidu, y con too preparáu garro'l coche y tiro pa Colunga, onde na estación de serviciu quedé con Pangua pa desayunar a les 7:30 la mañana. Por mala suerte, nun tenemos a la camarera de rigor... y tiramos colos dos coches, en direición a Posada de Llanes, pola autovía del Cantábricu, hasta garrar dicha salida onde metémonos en Posada, y siguimos pola As-115 travesando'l pueblu de Turancias enantes de llegar a Rales, onde dexamos el coche de Pangua na metá'l pueblu.

Tresvase de trastos, y pal coche míu, onde facemos la vuelta atrás, hasta salir de l'autovía en direición Cangues d'Onís, saliendo por Lloviu pa empobinanos pola N-634, dexando atrás los pueblos de la Vuelta la Ribera, Santianes, Omedina y Fríes como caberu pueblu de Ribeseya, y el pueblu cangués de Llordón, enantes de metenos nun cruce a la manzorga pa entrar en Viña, onde dexaremos el coche a la vera l'arroyu la Viña.


Pola mañanina a puntu salir asegurándonos en que volver, jeje

Dalgún minutín pasa de les 9 la mañana y tamos dando fín a los últimos preparativos, como nun escaecer les llaves del coche de Pangua, que nos tien que traer de vuelta, por exemplu. Aparte, de la que venía conduciendo hacia Viña, fui dándome cuenta lo lloñe que ta Rales del puntu nel que nos alcontramos, asína qu'entamamos a caleyar a ritmu, per una pista prestosa, que siempre en xubida va dexanos na braña de Llirón.


Asturies ñevada (Pierzu, Tiatordos,...) y perguapa ascensión al cordal

Darréu, escaeceremos pista dalguna, p'aniciar el tramu d'ascensión más duru de la xornada. De primeres, tendremos qu'averanos al Porru pola so mandrecha, y pa poder bordialo, tocarános saltar una allambrada, pero d'ehí p'alantre, tendremos el camín más nidiu, y les vistes de l'Asturies qu'ábrese ante nós, si miramos hacia atrás, y la sensación caliza de los Cuetos Blancos enfrente, faénos pensar tar en fasteres más agrestes como Picos.


Embobáu acolumbrando les vistes. Ex: el Sueve ñeváu

Y ye qu'en pocu más d'una hora que llevamos, aparte de superar más de 600 ms desnivel, dímonos cuenta, de que la ruta al Mofrechu dende Viña, ye una auténtica pasada y anque tea siendo dura por mor del ritmu,... les vistes, el día y el tarrén pol qu'avanzamos fae más que valoratible la decisión de facer esti monte en travesía.

Estos camientos siguíen alendándonos sobretou cuando aportamos a la vega la Teya (768 ms), no que podría ser l'entamu del crestéu, y onde'l cielu azul ya'l rellume del sol fundíase cola ñeve que tábemos pisando, nun de los díes más frios del añu. Nel intre, ya nun sabíes mui bien pa onde yera más guapu mirar, si pa la costa asturiana con Ribeseya embaxu nuesa ya'l Sueve ñeváu hacia'l oriente o diréutamente, zarrar un pelín los güeyos p'acolumbrar baxo'l sol tolos cumales del Cornión o montes como'l Pierzu, Tiatordos,...


Picos pa un lláu, y la mar con Ribeseya pal otru... esto ye Asturies

A la fín, vemos tol cordal de Cuana que tenemos que superar, y tirámonos con muncho más esfuerzu agora al traviés de la ñeve hasta dar cola so primer cota, el Cantu la H.orcada de 793 ms, que supón facer más de 750 ms de desnivel en hora y media, lo cual anque nesti momentu nun tomáramos cuenta, a posteriori pasónos factura. D'equí con un pocu más de crestéu, aportaremos a un pasu ente los dos cumales del Cantu Arriondu (794 ms), el cúal si supón el primer finxu del día.


Primeres cotes del cordal de Cuana y Pangua y el Cantu Arriondu

Dempués de baxar del más altu d'ellos, va tocános baxar y perder altor hacia la Venoria, onde miraremos atrás un segundu, pa descubrir lo guapu del Cantu qu'acabábemos de dexar atrás. Pero tamos, nuna ruta na que'l tiempu ye'l mayor enemigu, asína qu'entainamos al traviés del H.u Chicu y H.u Grande, pa encumar nel Mofrechu y sus 902 ms a les pocu más de 2 hores y media de ruta.


Cumal del Mofrechu (902 ms)

Tamos no que podemos dicir, l'oxetivu cimeru del día, anqu'esti a estes hores ya convirtiérase en pasalu bien y finar nel coche, jeje. Solo hai que ver, que tenemos el coche onde cristo perdió la zapatilla, y quédanmos munchos kms por facer. Poro, un pocu chocolate, cuatru semeyes y a correr, hacia'l prósimu monte en facer, el H.oyandongu.


El H.oyadongu y Pangua na so cume a 877 ms

Casi ún hora más, llevónos dar colos 877 ms d'esta segunda cota de Ribeseya, y ye que nesti tramu, tuvimos que travesar dellos h.oos cola ñeve más blanda de lo que tuviemos durante'l día. Hasta equí, teníemos la tierra conocida, y ye que'l Mofrechu y H.oyadongu, fuera ún de les mios primeres rutes, pero dende'l colláu d'Ixena, anque como daquella nun tenía'l blog nin les marcaba col gps.... tenía que tornar...


Macizos del Cornión y Urrieles dende'l H.oyadongu

Nun paga la pena dicir que quedáse munchu tiempu mirando pal ablucante paisaxe yera dalgo obligáu, pero nun taba permitíu nesti día, asína que siguimos caminando enfotaos nel siguiente cordal col que peganos. Por delantre, tenemos una llarga baxada hasta'l colláu del Tornu (533 m), per onde traviesa la As-340 que va d'Ixena a Nueva Llanes, y nel camín tendremos que pasar por delles brañes, ya casi ensín ñeve, superar dalguna llomba con antenes y el propiu Altu'l Tornu de 591 ms.


Nel Altu'l Tornu de camín al Cuetón

Nesti puntu de la narración de la ruta, veóme col xacíu d'aconseyar que se fine la ruta equí. Camiento qu'una travesía prestosa sería dende Viña hasta'l colláu del Tornu, onde hai sitiu pa dexar el coche. Seríen más de 5 hores yendo a bon ritmu y cola dureza más que suficiente pa quedáse ún satisfechu al 100 %, ya que les vistes dende esti cordal de Cuana, pudieran ser les meyores d'Asturies.

Hai que dicir, que nós llevábemos 4 hores y 45 minutos, y a estes altures, ya tábemos dexando atrás el cordal de Cueva Negra, ruta que ficiérase dura enforma, naquella dómina del nuesu haber montañeru. Anguaño, a pesar de los 11 kms andaos, nun mos faltaben les fuercies nin l'ánimu pa siguir tola cresta del cordal del Benzúa, na que la xente que mos veía pasar casi corriendo y entrugaba d'au veníemos quedaba alloriada.


Pangua trepando y desquiciáu de camín al Benzúa

Fuimos pasando les siguientes cotes del cordal: el Cuetón (al que tuviemos que trepar, por nun arrodiar), Muezcachica, Cabezu la Llamera y Altu'l Cogoyu, enantes de baxar un pelín hasta'l colláu Los Cordones, onde garramos puxu, pa facer l'ascensión al cerru Benzúa de 724 ms. Esto pue contáse así de rápidu, pero nun foi de tal manera ya que les dos hores corriendo pol crestéu, ficieron que nos desplomásemos nel cumal d'esti monte, y decidiéramos parar 15 minutos pa poder xintar el bocata, y relaxanos cola visión integral del macizu de los Urrieles y el so mayor h.itu, el Picu Urriellu, que nos xixilaba dende la so posición privilexiada.


Completamente namoráu de los Urrieles dende'l Benzúa

6 hores y media, teníen la culpa, de nun poder movenos muncho y yeren les 3 de la tardi ya. Paez mentira pero'l descansu yera más que necesariu, anque magar de la xinta, na mio tiesta tan solo había dos coses: la primera yera que... pa que coño ficimos el cordal del Benzúa, si esti monte nun tenía vértice xeodésicu que tachar (erru míu na confeción de la ruta) y la segunda y más importante, nun queda otra que llegar, y tenemos el tiempu pegáu al culu.

Asína pues, despedímonos del Urriellu, Torrecerréu y demás compaña,... ya qu'agora solo valía mirar pal suelu y caleyar lo más rápidu posible. Pero nun ye solu, da-y a les pates, ya qu'alcontrámonos na baxada del Benzúa con una cresta de lo más pestosa que pudiéramos imaxinar. Cayía guapa pa los dos llaos, roca con cotolles,... y lo pior, que veíamos tolo que nos quedaba inda.


Pero inda quédanos tola cresta esta?

Nun se como, pero algamamos la H.orcadina, sitiu onde xúnese'l Benzúa, cola cordal del Picu Cuanda, y equí otra bona decisión, sería baxar al pueblu de Doradiellu y d'ehí a Los Carriles pa garrar carretera hasta Rales (o dexar el coche de fin nalgún pueblu d'estos),.... pero non, siguimos al pasu que nos dexen les fuercies, y demientres el Benzúa tápanos a Llorenzu, somos a dar cumal al Cantu Braos (cota más alta del Cuanda (467 ms)).


Cu-cu, siguimos vivos nel Cantu Braos y el Benzúa na oscuridá

Ún hora más nesti puntu dende'l Benzúa, y sin parar, siguimos hasta'l Cuanda, pa baxar hasta'l colláu de La Concha (209 ms), onde tuvimos pensando en como baxar hacia'l pueblu L'Acebal y continuar por carretera, ya que veíase más bien pocu, pero.... cola esperanza de que'l Castillu Rales (280 ms) sonaba a últimu esfuerzu y l'enfotu en que d'ehí namái sería baxar por praos, siguimos alantre.


Rales dende'l Castillu al fin, jajaja

Del final, casi quítenseme les ganes de falar,... y ye que la entamada de baxada que tuviemos per delantre, bufff.. ya que de praos verdes y facilinos nada de nada, una maraña de praos enllenos de cotolles dieron pasu a otros estraos d'escayos y cercaos por allambraes que ficieron perder casi ya les poques fuercies y los nervios que quedaben dientro nuesa, p'aportar finalmente a Rales de nueche.

Por primer vegada, voi facer una especie de resume por tramos, con sensaciones namái:
  • Viña (Cangues d'Onís) - Mofrechu - Altu'l Tornu: Ablucante, travesía preciosa y perfeuta
  • Altu'l Tornu - Benzúa: Guapa, les vistes hacia los Urrieles pagan la pena
  • Benzúa - Cuanda - La Concha: Coñazu pestosu, con cresteos poco agradables en xeneral
  • La Concha - Castillu Rales - Rales (Llanes): Infiernu nada recomendable con praos desdexaos
A pesar d'esto, la ruta en sí prestó, pero la so escesiva dureza déxala en pocu recomendable na so totalidá. Como datos de la xatada que nos metimos dicir qu'al final foron 22 kms de distancia en 9 hores y 15 minutos, nos que superamos un desnivel acumuláu de 1700 ms.

La pinta nel Corquieu, en Ribeseya dempués de recoyer el coche en Viña, taba más que xustificada o que??... En fin, estes rutes aparte de pa foguease físicamente dan pa conocer les tos llendes mentales y de comportamientu ente dos persones, que disfrutaron les primeres 6 hores pero nes que les 3 siguientes namái ficieron que sufrir.... un diez Pangua.


Camudando'l Camín dende'l Benzúa

Nesta ruta ficimos les 3 cotes más altes de Ribeseya: Mofrechu (902 ms), H.oyadongu (877 ms) y Cantu Arriondu (794 ms), asína como'l vértice xeodésicu del Mofrechu de Ribeseya.

Ver progresos en: Retos montañeros

3 comentarios:

  1. Oye una auténtica pasada, Pangua tenía razón.
    Pero lo puedes contar, aunque también cuesta. Siempre se hacen barbaridades. Pero que todas sean así.
    Un abrazu collaciu.

    ResponderEliminar
  2. Se de bona tinta, qu'esta selmana de vacas, la dibes esfrutar con nós a tope... una pena que nun pudieras venir Fernan.

    Sin dulda, con bona idega Pangua dixo, qu'esto foi más duro que xubir Dobresengos... casi-y doi la razón...

    ResponderEliminar
  3. Tais como burrus..... Menuda paliza os disteis

    ResponderEliminar