jueves, 9 de febrero de 2012

Villabre (Tameza) - Caldoveiru - Tórzanu

8 de Xineru de 2012

Track: Villabre (Tameza) - Caldoveiru - Tórzanu



Domingu magar de reis y ya va siendo hora d'escaecer tol duciayu navidiegu, poro vamos facer una rutina que ya ficiera va dellos años, pero como inda nun rexistraba les mios rutes nin nel blogue nin col gps, había que repetir l'ascensión al Picu Caldoveiru nel conceyu de Yernes y Tameza.

Pa ello, llegaremos a Villabre dende Grau, al cual aportaráse fácilmente pola Y griega dende Xixón, garrando na ronda d'Uviéu la A-63 hasta esti pueblu moscón, onde parámonos a desayunar como ta mandáu. Dende equí tomamos la carretera As-311 pasando pelos pueblos moscones de Llantrales, Cubia, Tabláu, Samiguel y El Llanón hasta llegar a Villabre.


Nel pueblu tamezanu de Villabre (631 ms)

Pasen 2 minutos de les 10 y cuartu la mañana, cuando pente una reciella de perros, somos a mudános de ropa y dimponémonos a salir de la plaza de Villabre, hacia'l barriu de Trillagüerta pa garrar la vega'l ríu Villabre, que siempre per pista, averarános hasta'l antiguu molín del Caleiru.


Saliendo del pueblu pela vega'l ríu Villabre

Esta vegada tamos dándo-y al zapatu los dos Carlos y yo, y ya tamos cola bota mediu embarrada namái entamar a caleyar, por mor de la poca ñeve cayía ya desxelada y de les lluvies de los últimos díes.

Pocu más alantre del Caleiru, vamos abandonar la pista que siguiría'l valle'l Villabre alantre y cruciamos el ríu, pa meténos na guapa viesca d'Aguafontes, pela qu'avanzamos con esfuerzu tanto polo pindiu del tarrén como pola dificultá de siguir la sienda.


Cruciamos el ríu pa xubir per Aguafontes

La verdá, ye que tengo bona alcordanza d'esta ruta que ficiera va más de tres años y magar del pasu pela viesca, tendremos continuidá per una fastera de yerba alto, que con dalguna cotolla qu'otra, fai abegosu siguir el senderu.

Aquella vegada, costónos abondo alcontrar un senderu claru. Esta vegada perdímonos un cachín tamién, pero llueu de xubir un pocu más a fueu, alcontrámoslo unos metros enriba nuesa. El secretu paezme que tará en, namái salir de la viesca, siguir en direición sur un pelín más pa empatar col camín, que fadrá un cambeu total de direición hacia'l norte.


Siguimos ganando altor pola faldón del Caldoveiru

El casu ye, que dende'l pueblu primeru siguimos el ríu hacia'l sur y llueu de metése n'ascensión pela viesca hai qu'alcontrar una sienda a media faldera que llévanos de nuevu al norte. Nello tamos, demientres vemos apaecer el cielu azul penriba d'unes ñubes baxeres blanquecines que nun sabemos si tarán con ganes de metésenos o de colar.


Pelos xelaos praos del Valléu

Siguiremos sienda que, siempre n'ascensu, dirá averándonos al Valléu, valle formáu pente'l picu Cadupo y el propiu Caldoveiru. Pelín enantes de ganar el propiu valle, pasaremos pente guapos exemplares de carrascos, pa dar pasu a un guapu mayáu, el Castil.lu, nel que pastien unos caballos qu'fuxen de nós como si fuéramos del gobiernu del FAC (partíu de Cascos). Como pa non escorrer, jeje.

Con pocu más, el valle sigún va xubiendo d'altor dirá zarrándose nuna canal que dexarános nun guapu llugar, como son les llagunes de Trescadupo. Llagunes que supongo naturales, pero como la mayoría de les d'Asturies, foron remocicaes col envís de nun perder l'augua y ser usaes tol añu polos ganaderos. Más fees pero supóngoles más práutiques, aspero.


Nes Llagunes de Trescadupo

Nesti llugar, vamos echar un triagu d'augua que llevamos hora y media caleyando y entamaremos l'ascensión final al Caldoveiru. Nun tien mayor dificultá que superar dellos berezos y carrascos per onde meyor veamos.


Ascendemos pela cara norte del Caldoveiru

Nel nuesu casu, al ser cara norte, la yerba que pisamos ta xelada dafechu, teniendo un pocu más de cuidáu de lo normal, pero en pocu más de venti minutinos travesamos la parte de viesca pa superar a lo cabero, la parte de caliza hasta'l propiu cumal del Picu Caldoveiru.


Nel cumal del Picu Caldoveiru (1354 ms)

Préstame poner una semeya d'aquella vegada, porque anque solo fueren tres años paezme munchísimu tiempu dende aquella ascensión y esta. Sirva inclusu, pa da-y un abrazu dende equí a Pilar y Diego que tan encantaos col so fíu Nel. Esperemos velo pel monte con nós, cuando teamos un pelín más mayucos qu'agora.


Guapu mar de ñubes en toles direiciones

Dos hores clavaes al Caldoveiru llevamos, poro unos minutinos de descansu, sacando semeyes en toles direiciones, va ser el tiempu que tardemos en baxar pola fastera oriental hacia'l valle de la Tambaína.

Primeru tocarános baxar l'estratu calizu del cumal, pa pasar pol vexetal de prau y beriza, travesar dempués una viesca de carrascu y a la fin pisaremos esti valle col llagu de la Tambaína, dende'l que ya, tamos en tierra desconocía.


Baxamos hacia'l valle de la Tambaína

Nel intre, tamos no que podía nomase la gueta del Picu Tórzanu. Se que ta per ehí, que ye la cuarta cota de Proaza y que fuí a ponelo nel gps en varios llugares de la redolada la Veiga'l Tórzanu. Menos mal que cuento cola paciencia de Carlos y Canta, que solo entrugaben de xemes en cuando: ye esti??, cuando llegamos??, agora sí, non??, jajaja


Empobinámonos hacia'l Tórzanu

La ruta que ficimos foi la siguiente: de los praos de la Tambaína, arrodiaremos pela mandrecha'l picu d'enriba de la mesma llaguna, dexando esta cota de 1289 ms pa prau, por ser más baxa que les siguientes y pertenecer a Teberga nesti casu.

Aportaremos per un tarrén calizu típicu, sortiando afilaes peñes per pasos de yerba, hasta un colláu que pasaría a la Veiga'l Tórzanu si baxásemos al norte pero xubimos al oriente pasín a pasu hasta'l puntu más altu de 1333 ms d'altor.


Llagu Foslayegua con L'Aramo detrás

Dende equí, vemos el guapu llaguín de Foslayegua y una vista prestosísima del cordal de L'Aramo. A esti primer picu, seguirá-y otru al qu'aportamos dempués d'un pequeñu descensu dexando siempre a la nuesa esquierda'l llaguín y la veiga. Esti segundu picu tien 1334 ms y va dexanos a les clares que los picos más altos tan pal otru llau de la veiga, poro toca siguir arrodiandola nel sen contrariu a les aguyes del reló.

La paciencia de los collacios, diba amenorgándose poquín a pocu, ya que'l frikismu montañeru tien ciertes cotes y lo mio ye mui gordu, asína qu'intenté nun dá-yos más razones pa mandáme a tomar pol culu y díxe-yos que diba yo solu, si queríen, a pol siguiente anque suponía que nun diba ser esi tampocu.


Ascendiendo a delles cotes de la Veiga'l Tórzanu

Finalmente, taba prestándo-yos el día un montón, asína qu'acompañáronme, per un tarrén más sele, que'l que sofrimos pente los dos picos anteriores y aportamos arrodiando dalgún foyu a los 1347 ms del que munchos mapes ponen como Picu Tórzanu.

Una vegada nel picu, encumáu por una montenera piedres, vimos cláramente que'l siguiente nel redondu que tábemos faciendo sola veiga, paecía ser el más altu. Asína que, tiramos hasta él, baxando a un valle que baxa al Puertu Banduxu, y tirarémos-y con facilidá, anque con güeyu qu'hai una grieta enorme en plena falda del picu y nun se ve nin la fondura que tien.

En total, dende la veiga la Tambaína, llevamos una hora a la gueta d'esti últimu y más altu cumal de 1351 ms que ta coronáu per un palu y del qu'alcontramos el típicu carrete, a mou de buzón, col nome de Tórzanu.


Finalmente alcontramos el Picu Tórzanu (1351 ms)

Realmente, nel intre, tres coyones nós importaba si yera esti o l'anterior, ya que lo que teníemos en mente, ye xintar el bocata como si nos fuera la vida nello y esfrutar d'un día de vistes increyibles, nel que solín calecía lo xustu p'apetecer echar un pigacín en toa regla.

A posteriori, casi nun tengo nin mediu claru cual de los dos ye'l Tórzanu, ya qu'esti caberu raspia la llende de milagru y hai mapes que pon l'anterior como Tórzanu tando enteru en Proaza, pero esti tien 4 ms más d'altor, lo que me ye esáutamente igual. Ta fechu y voi quedame con esti últimu, anque l'anterior tien meyores vistes pal oriente.


Baxamos hacia esta veiga con cabaña circular

En fin, magar del descansu, vamos baxar hacia una braña con un chozu circular que vemos a lo baxero'l picu. Ellí, fadremos una semeyina con tan guapa construcción y dexaremos la direición que nos devolvería al Caldoveiru pa xubir hacia l'Altu Santiagu (1275 ms) empobinándonos al norte.


Pasamos pol Altu Santiagu baxando hacia'l Puertu Banduxu

El camín que vamos garrar ye'l que vendría dende la veiga la Tambaína pasando pol Altu Santiagu y baxaría al puertu Banduxu tamién, pero nós, magar de baxar dalgo más de cien metros d'altor hasta una viesca, vamos meténos a la manzorga pa ganar un pasu, pente'l picu Cadupo y el picu La Barrera que nos dexe, nuna última xubida, nun colláu de 1227 ms con vistes a les poblaciones de Tameza: Villabre y Villuarrí.


Pasamos pente'l Picu Cadupo y la Barrera

Hasta equí, llevamos casi 5 hores y nel intre, camentamos que lo que nos puede quedar seya relaxáu y sele pa les pates. Sólo tengo una dulda nel enllaz pente dos caminos pero tando nun terrenu de praos nun m'esmolez enforma.

Pena de mente humana, que boborolu pue llegar a ser ún. La primer parte de la baxada vamos facela per una sienduca embarrada pela que báxase perbien hasta qu'aportamos a una fonte con bebederu pal ganáu.


Baxaremos del colláu per canalizu y per pindios praos

Equí vemos más menos, que la sienda siguiría más al norte, averándose a la braña de Forcadas Viechas onde ya baxaría un camín hacia'l pueblu de Villuarrí. Ehí ye, onde tengo les duldes, pero nun tenemos nin qu'aclarales ya que vemos pue baxase ensín desviase per una canalina de yerba.

Así lo facemos y baxamos la canal yerbosa con curiáu de nun resbariar, ya que sigue cola xelada de la nueche anterior, y aportamos hasta unos "praos blandinos", nos que tenemos que dir sortiando les mates d'escayos, hasta dar con una sienda que llévanos a una filera d'árboles que dan amuesa de que tamos nel camín correutu, que venía de Forcadas Viechas.


Na Bobia ganamos los embarraos caminos

Nun foi pa tanto non??? Pues ye verdá, hasta equí bien, pero agora nel camín ye onde entamaron los problemes. Facía tiempu, que nun topábemos un camín tan perdíu, embarráu y cerráu en munchos llugares. Tanto, que perder la sienda foi'l menú que tuviemos durante tola baxada.

Ciertamente, estes coses son les que faen baxar la moral y desesperar un pocu. Menos mal, que cuando nun suelta dalgún una chancia, suéltala otru y asína vas pasín a pasu faciendo camín. Dicir, que perdí la cuenta, de les vegaes qu'agachámonos pa pasar los ablanos que cruciaben el camín de llau a llau, o los escayos que t'enganchen pa que nun puedas siguir,... un horror.


Finamos per una riega hasta aportar a una pista formigonada

Dende que, sigún el GPS, topámonos col camín, tardámos en facer 1,4 kms una hora esáuta y pa finar l'aventura del too, xustu nes cercaníes del pueblu, perdimos el camín una vegada más, y acabamos baxando per una riega seca, teniendo que gatiar pembaxu d'un tueru d'un árbol valtiáu, enantes d'aportar a una pista de formigón.


Pasando pel pueblu de Villuarrí

Nel nuesu caleyar pelos praos perdíos de Villuarrí, pasamos per llugares con nomes tan guapos como La Bobia o El Duernu, una pena que nun tea'l llugar como debiere y tean perdiéndose tolos caleyos, pola broza que ta faciéndose dueña y señora d'Asturies.

Nel pasu por Villuarrí, entainamos el pasu, ya que milenta perros salieron a saludar y un mastín pergrande, anduvo convidándonos a salir del pueblu. Ante la posibilidá de que m'arrancase d'un mordiscu media ñalga de la que-y daba la espalda salimos d'ellí cagando plomu, jeje.


Caberos pasos hasta tornar a Villabre

Los siguientes pasos seríen per carretera en descensu hasta la ponte que crucia'l ríu Villabre, onde tornaríemos a xubir un pelín, pa entrar na capital del conceyu de Yernes y Tameza, Villabre. Na cual, pal nuesu pesar, nun fuímos alcontrar un chigre onde tomar una cerveza reparadora. Nun solo los praos y caminos tan perdiéndose, los pueblos van al desaniciu, seyan capital de conceyu o non.

En resumen, ruta guapa anque abegosa que pue simplificase sabiendo a onde te dirixes esáutamente, jeje y que llevónos un total de 6 hores y 40 minutos, nos que percorrimos 13 kms y sofrimos con un desnivel positivu acumuláu de 1165 ms.


Camudando'l Camín en Villabre (Tameza)

Nesti guapu día, ficimos les siguientes cotes: Picu Caldoveiru (1354 ms) segunda cota de Yernes y Tameza, vértice xeodésicu y monte prestosu astur y tamién el Picu Tórzanu (1351 ms) cuarta cota de Proaza

Ver progresos en: Retos montañeros

5 comentarios:

  1. Paciencia, paciencia, y paciencia, pero van a todos los lados. No te quejarás de los compañeros.
    A ver ese Nogales si se deja coger las nueces.

    Suerte y un abrazo para tod@s.

    ResponderEliminar
  2. No todos los dias sale todo perfecto,pero los que alguna vez te hemos acompañado sabemos que al final sabes por donde andas y la mayoria de las veces a buenos sitios,asi que ellos no van a ser menos.
    Un abrazu y a seguir quemando senderos.

    ResponderEliminar
  3. Siempre van a ciegues conmigu jaja. Probes, pero a la fín pásenlo bien. Que guía cúrrase les rutes más que yo, jajaja.

    Un abrazu pa los dos

    ResponderEliminar
  4. Hola Berto, según empece a leer esta ruta que hicisteis, me estaba planteando que la próxima vez que yo fuera por ahí, lo haría como vosotros, pero llegando al final de la entrada.... que quieres que te diga! seguiré subiendo al caldoveiro y los otros picos, como siempre, desde el Puerto de Maravio jajajajajaaaaaaa
    De todas formas se ve que tiene que ser guapa la zona, si no fuera por el barro y la falta de sendas en algún momento.
    Un saludo

    ResponderEliminar
  5. Si, si la ruta al Caldoveiru dende Villabre ye una pasada y tolos demás ta perfectu. Lo raru fue eso, alcontrar la zona de caminos cercanos al pueblu tan desdexaos.

    Una pena...

    Un abrazu

    ResponderEliminar