miércoles, 2 de junio de 2010

Alto'l Palo (L.lena) - Magrera - Mesa - Tesa

23 de Mayu de 2010

Track: Alto'l Palo (L.lena) - Magrera - Mesa - Tesa



Axuntábense, axuntábense,...!! diz el cantar asturianu. Pues nel nuesu casu, nun solemos axuntanos munchos, pero pa esta ruta sí. Pa nós, catorce persones, ye un bon garrapiellu, asína que Xuan de la Borrina púsose a trabayar y diónos un día de sol, de vistes y de bona montaña.

Nesti casu, tornábemos a otru conceyu montañeru como ye L.lena, y más en concretu díbemos visitar la fastera sur del macizu d'Ubina, dando preste a tol cordal que separa'l valle del Güerna de los puertos de la Val.lota, con sus tres picos cimeros: La Magrera, La Mesa y la Tesa.


Semeya de grupu nel Alto'l Palo (1695 ms)

Como siempre pa llegar al entamu de la ruta: Alto'l Palo, salimos de Xixón y garramos autovía en direición a Llión, pa tomar camín hacia'l puertu Payares, parando nel pueblu l.lenizu de Campumanes. Ellí dempués del cafetín de xuntanza colos collacios vascos, empobinámonos al traviés de la carretera L.le-8 pasando polos pueblos de Sotiel.lo, Espinéo, Teyeo, Armá, Rospaso y a lo cabero Tuíza Baxo, pa siguir xubiendo altor pel puertu hasta los 1695 ms del Alto'l Palo.

Ellí riba, dexamos los coches, y preparámonos pa entamar a caleyar en direición bien nidia, como ye tola cresta que nos aspera por delantre. Asína que vamos xubiendo pegaos a una muria, dexando detrás nuesa a la mandrecha Puerto Pinos, qu'anque pertenez a Llión, los sos pastos tan aprovechaos por Mieres, y delantre nuesa tamién a la mandrecha sopeta'l verdor de los Puertos de la Val.lota.

Xubiendo hacia Penatolóbriga

Nel nuesu caminar, la primera dificultá qu'alcontramos ye la Penatolóbriga de 1766 ms, que bien se pue arrodiar o xubila ensín problemes. Equí caún fizo lo que meyor-y paeció, siempre cola vista na primer parada obligatoria, La Magrera.

Sinceramente, ye ún d'estes rutes nes qu'hai que mirar pal suelu de xemes en cuando, pa nun apilancar con dalgo, porque tas tol día mirando pa les vistes, como amuesen les siguientes semeyes. Siempre digo lo mesmu, y repítome, pero ye que nun vas xubir a un picu y ves otru a lo lloñe y ya tas dando-y vueltes a la tiesta, pa ver cómo y cuando pue dise a da-y caña.


Vistes dende Penatolóbriga (Macizu d'Ubina y Valle del Güerna)


Baxando Penatolóbriga colas dos Ubinas al fondu

A bon pasu, siguimos alantre cola ruta, poquín a pocu ganando-y terrén al siguiente finxu del día, que nun ye más que la mayor cota del cordal, el picu La Magrera, nome que-y vien d'un afloramientu de magre (arcilles caliares acolorazaes con osidu de fierro) qu'hai pela zona. Esplicación téunica por mor de Xose Lluis del Rio del G.E. Gorfolí. Mil gracies por too.


Camín del primer finxu seriu del día: La Magrera

La xubida a esti picu ye cenciella, y aína tamos toos na so cume, a pesar de dir caún al so ritmu y dir dalgo dixebraos durante tol camín. Ellí riba, xintamos dalguna cosuca, demientres miramos pal norte acolumbrando tol macizu d'Ubina, con tantos retos por facer, anque sinceramente nesti casu, picónos enforma'l niki, cola cresta de Siegalabá y el Fariñentu, que ya teníemos pa esti añu, pero nun mos dió tiempu inda.


Nel cumal de La Magrera (1941 ms)

Debaxu nuesa, al sur, tenemos la Mayá Vieya nos puertos de la Val.lota los cuales caltenían dalgun regueru ñeve y al oriente amosábase les siguientes cumes, a facer, como La Mesa y La Tesa.


La Mayá Vieya y puertos de la Val.lota dende la Magrera

Magar que baxámos de La Magrera, siguimos cordal alantre, y vamos averándonos a la Mesa, siempre arrodiando les impresionantes parés de su cara oeste, pa poder entamar el trepe desde su puntu más central de la cara sur.


La Mesa, Vachalampo y La Tesa al fondu

Dende esti puntu, vamos xubiendo poquín a pocu con curiáu de nun tirar piedres a los que van debaxo nuesa. Tol trepe nun ye nada complicáu, y va guiyáu por marques roxes facilitando más aún la toma de decisiones. Camiento que con ñeve o moyáu hai qu'estremar les precaciones porque ye una xubida abondo aérea en dellos tramos, y una posible caída ye peligrosa.


Esguilando al Picu La Mesa

Como siempre, unos enantes otros depués facemos cume nel Picu La Mesa, de 1911 ms, por tanto más baxo que La Magrera, pero más míticu debío a la so forma cuadrada, y les sos parés verticales nes cares oeste, norte y este, que tan guapes se ven dende'l valle del Güerna.


Única semeya na cume La Mesa (1911 ms), manda güevos Fernan

La baxada de la Mesa, ye esáutamente pol mesmu sitiu, non como na Magrera, na cual cresteamos un pelín pa ganar tiempu. Namás baxar, ya tenemos enfrente'l Penón de Vachalampo (1873 ms), que visto dende Tuiza tien forma triangular, y al cual xubimos arrodiando la so cara sur y xubiendo pola este, sin alcontrar nenguna dificultá. La sur tien "dalgo de dificultá", que comentaré al final de la entrada, jeje.

D'equí ya vamos tener la parte más sele de la ruta, pudiendo dar pasu alegre, pa xubir por Vachalampo, onde presta echar un vistazu atrás a tol cordal que llevamos ya nos pies.


Vista atrás: Magrera, Mesa y Penón de Vachalampo

Por delantre quédanos tan solo La Tesa, que non la Texa, ya que'l nome bien de tesu, llomba, elevación del terrén. Asína que tiramos rápidu nesti casu Fernan y yo, que nos quedáramos atrás por "diversos motivos", pero non lo suficiente atrás, como pa non facer lo que paecíen dos cimes anteriores a la Tesa.


Dende Vachalampo en direición a la Tesa

La primer delles más apacible, nómase L'Ascrita (1865 ms), y la siguiente muncho más averada al vértices xeodésicu de la Tesa, nun-y pude alcontrar el nome, anque un bon conocedor de la montaña l.leniza fizo l'esfuerzu de buscar. Mil gracies tamién a Xulio Concepción Suárez, pola so amabilidá al respondeme los mails, a la gueta d'info pa la entrada del blog. Encamiento dende equí a echá-y una güeyada a so páxina de L.lena: Páxina cultural de L.lena y a mercar los sos llibros.


Semeya final de grupu na Pena La Tesa

Ensín más, atopámonos colos demás collacios nel vértice xeodésicu de La Pena la Tesa de 1900 ms d'altor, la cual da fin a la nuesa ruta, y da pasu a sacar el bocadiellu, que llevaba dende La Mesa lo menos, pegando glayíos na mochila. Equí, despedímonos de dalgunos collacios del grupu que teníen muncha priesa, y los demás xintamos con tranquilidá, pa facer tamién pasín a pasu la vuelta al Alto'l Palo, agora si, por un fácil senderu que baxa de la Tesa a una pista paralela a tol cordal pasando pola Mayá Vieya y las Col.lás más alantre y que mos dexa finalmente nel Alto de vuelta colo coches, dempués de 15 kms de ruta y 800 ms de desnivel acumulaú en poco más de 5 hores y media.


Tornando selemente al Alto'l Palo pola pista

Finalmente como ye vezu, dempués de camudanos la ropa, baxamos a tomar una merecidísima clara nel chigre de Campumanes, esfrutando d'una bona conversación montañera, d'un calor insoportable y de la vista de dos ferraris aparcaos delantre, acompangaos de dos anormales (sus dueños) mirando pa ellos, con pinta de facese una autofelación de tanto mirar sus coches si nun fuera porque la barriga nun-yos daba pa ello.

Nesta ruta ficimos un vértice xeodésicu de L.lena: La Tesa de 1900 ms.
Ver progresos en: Retos montañeros


PELIGRU, DANGER, ACHTUNG,... NUN FACER NIN DE COÑA

Vamos pasar agora al comentáu de l'anéudota del día. Tamos na xubida al Penón de Vachalampo, el cual tien la so xubida normal y fácil pela cara este, arrodiando la paré sur, qu'impón un pelín, a nun ser que seas pelín osáu, y te preste pola vida esguilar. Menos mal, que deprendí a nun meter a la xente nestos marrones, y ellos deprendieron a nun seguime.

El casu foi que mirando pal Penón, púseme a ver si tenía xubida posible. Asína que paecióme ver una vía asequible, animáu dempués de la trepada a la Mesa, y fuíme p'allí, cola mochila na espalda, trepo una primer parte fácil, más o menos en ziszas, hasta que voi tomando altor, y la consiguiente caída bien guapa, y m'alcuentro con un pasu que nun me da nenguna tranquilidá. Dicir que la baxada ya nun yera una opción segura.

Toi metíu nun aéreo, nel qu'hai que tirar de güevos, y nun alcuentro onde grapame y menos a les yerbes que tenía na parte superior. Nesto llega Fernan dende atrás (la este) y más arriba que yo, ve onde toi, me diz que toi zumbáu y demás coses, saca semeyes pa la posteridá (llueu va y las esborra ensín querer, casi lu mato). Tiro de puxu y saco'l pasu alantre quedándome garráu a una cresta con caída pa tolos llaos menos p'arriba, asi que p'arriba hasta lo que paecía un sitiu seguru y que diba dame una travesía fácil hasta onde taba Fernan a la mandrecha.



La "vía-marrón" na que me metí

La travesía ensí tampoco me presta nada, una barriga, ensín agarre, con caída a tomar pol culu. A tou esto Fernan, a la gueta d'una salida pa indicame. Paso mil de la barriga por abaxo, y prebo un avance penriba d'una llábana vertical d'unos dos metros y poco, con dalgo separación de la roca madre. Tengo delantre un pasu muncho más dificil que l'aéreo anterior, con una grieta a la manzorga y la propia llábana lisa a la mandrecha. La cámara na mochila y nun tuve coyones a sacala pa facé-y una semeya, demientres Fernan, que ya nun me veía entrugábame como taba la cosa.

Le cuento'l tema, dame ánimos (demientres tien el móvil col 11 pulsáu, pa da-y al 2 en cuanto m'oiga glayar na caída, jaja). P'alante, pa dalgo toi nel roco tolos putos díes, meto'l playeru esquierdo pola grieta y cola pata drecha (dende la punta'l pie al cadril) m'aferro a la llábana pola drecha, pa tirar d'un primer agarre a dos manes, quedándome grapáu, como un monín a so madre, a la roca. Destamiente toi, mientres intento quédome d'izquierdes pa sacar la drecha a un segundu agarre llargu más arriba. Primera intentona, nun hai manera, nun llego y tien meyor agarre cola manzorga, asína que cambeu de manes, quédome esta vegada cola drecha apretando y faigo un rebote cola manzorga y algamo l'agarre d'arriba. Toca tirar de too y p'arriba dempués d'unos glayíos qu'oyense en tol puertu La Val.lota, dellos cagondios (dame igual de que relixón, jeje) e improperios abondos.

Darréu d'esta llibrada, ya tengo a Fernan, intentando dame una salida llateral pa onde taba él (ver semeyes). Asi qu'hai un par de barrigues fees de solución, ensín confianza tamién, pero alcontramos una grieta penriba de la superior, a la qu'aférrome pa facer una travesía llateral con caída llibre de los pies p'abaxo, hasta onde ta Fernan.

A la fin, arribo a la posición del mio collaciu vascu, y miro por onde xubió él, un práu de puta madre, jeje. Magar de mirar les pulsaciones y un abrazu con Fernan, xubimos a la cume del Penón de Vachalampo (1873 ms), a sacar una semeya cola Mesa detrás, solo faltaba agora nun xubir, jeje.


Bidea zuzentzen nel Penón de Vachalampo

D'equí coles pulsaciones tovía nuna noria, camín hasta la Tesa, el cual ya cunté. Namái, escribo estes llinees pa que la xente sea consciente de lo que nun hai que facer, jeje. Dicir que'l pasu de la llábana, tuvo muncha más dificultá que cualquier de los que fice nun cursu (deportiva Nivel I) reciente col Fempa, nes víes del L.lanu en Quirós, y ellí diba aseguráu y colos gatos.

Magar d'esto, qu'a naide se-y ocurra facer dalgo así. Ye más el track que vos propongo ta pol sitiu correutu como tien de ser.

Un abrazu, siguimos Camudando'l Camín

6 comentarios:

  1. Tolos sitios que nomes (Alto'l Palo, Espineo, Teyeo, Rospaso...) ficístelos finar en "o". ¿Por qué? Suéname meyor "Altu'l Palu, Ruspasu,..."
    Lo del pasu esi peligrosu que comentes taba dándome algo mientres lo lleía. Nun xuegues con fueu manín

    ResponderEliminar
  2. He pasado más miedo que en una película de Hitchcock.Más miedo que en la realidad.No se si serás mejor escalador que peliculero. Pero tienes futuro en ambos campos.
    Bidea zuzentzen beti aurrera.

    ResponderEliminar
  3. Ya se que suénate meyor en -u. Pero la revisión toponímica de L.lena, acaba tolos pueblos en -o. Nun soi filólogu tio, fióme de la xente que trabaya nello, amás los mapes que tengo de garmin, tamién lo ponen n'asturianu y acaba en -o, al igual que la páxina de Xulio Concepción que comento.

    Ta más que xustificáu y comprobáu. Llevo munchu tiempu pa xubir esta entrada con too más menos bien.

    Lo del pasu, tal como lo cuento, lo pasé.

    Fernan, se que lu pasaste mal, jajaja

    ResponderEliminar
  4. Veo que lleves razón no de la Federación, pero bono pocu a pocu, de momentu vamos bombardeai-yos a e-mails a ellos. Munches gracies pola to visita y el to comentariu. Interesante y prestosu blogue.

    Saludos candiales.

    ResponderEliminar
  5. Ai amigu, enriscada al cantu ;-) Si me permites un conseyu: pel monte nunca nun sobra nada llevar una cuerda de 8 mm que va aidate a salir d'estos marrones de xuru. Tiénesles yá iguaes pa ello que les llamen "ausiliares", de 30 o 48 m, un par de mosquetones y cintes... ah! y SIEMPRE un frontal y una mantina reflesiva de les fines: sé de dalgún collaciu que pasara la nueche xeláu, corriendo en camiseta y pantalón curtiu alrodiu'l vértice xeodésicu de Peña Santa alcordándose de mí y de la mio manta reflesiva metida en cascu (una manía d'espeleo). Un abrazu, sois unos cracks :-D

    ResponderEliminar
  6. Yes el más grande Xose, jajaja. Gracies por too, como te puse na entrada'l blog y que sepas que voi deprendiendo poquín a pocu na montaña, colo que dalgún día llévaré tolo necesariu pa nun lliala.

    un abrazu

    ResponderEliminar